Yeni Anayasa Taslagi

Abdullah Gül'ün cumhurbaskani adayi gösterildigi kargasali günlerin basinda siyasi blog'umda yeni bir anayasaya ihtiyacimiz oldugunu söylemistim. Ne yazik ki AKP "pre-emptive" bir sekilde ilk anayasa taslagini ortaya atti, ve seküler kesim yine cözüm üretmek yerine AKP'yi elestirmek pozisyonunda kaldi. Ki bu da genis halk kitlelerinde "AKP is yapiyor, digerleri oyaliyor" izlenimi uyandiriyor. Seküler kesim bu yeni anayasaya kendi alternatifini bir an önce getirmelidir. Ama ne yazik ki bunu yapacak gücte bir parti göremiyorum, o zamana kadar yeni Anayasa Önerisi'ni incelemek ve elestirmek en iyi is bizim icin. Bu baglantida'te tam metnini bulabilirsiniz.

Comments

myagli said…
seküler mi laik mi?
Ahmet C. Toker said…
sekularizm daha genel bir kavram benim anlayisima gore. sekülarizmi kisisel olsun toplumsal olsun kararlarin -din bazli kararlar da ayni dogrultuda olabilir- neden sonuc iliskileri gozetilerek akil yoluyla alinmasi olarak goruyorum.

laiklik ise sekuler bir toplum duzeninin kita avrupasindaki uygulama bicimi. ingiliz/amerikan yontemi ise "kilise/devlet ayriligi" prensibi. bu iki degisik yolu da icine aldigi icin sekuler lafini kullaniyorum.
myagli said…
tesekkur ederim. peki "seküler kesim", yani "yine cözüm üretmek yerine AKP'yi elestirmek pozisyonunda kalanlar" kararlarin neden sonuc iliskileri gozetilerek akil yoluyla alinmasindan yana olanlar mi?
Ahmet C. Toker said…
bu retorik sorunu cevaplamayacagim. sence nedir cevabi?
myagli said…
retorik soru degil efendim. yaziyi yazan sensin. ne demek istedigini anlamak icin sordugum soruyu nasil kendim cevaplayayim?
Ahmet C. Toker said…
AKP'nin benim gozumde temsil ettigi vahiy kaynakli degerlere göre kanun yapmak isteyen kesimin disinda kalan toplulugun hepsinin "kararlarin neden sonuc iliskileri gozetilerek akil yoluyla alinmasindan yana" olduklarini soyleyemem. Yani bahsettigim sekuler kesim AKP'nin temsil ettigi dusuncenin bire bir zitti (complementary kümesi) degil. Ancak benim inandigim degerleri temsil ettigi icin bu grup icinde bir anayasa onerisi getirmekle sorumlu olduguna inandigim grup.
ece said…
simdi egitim ve ogrenim hakki madde 45'in 1. ve 2. alternatifleri bize neyi gosterir?
Ahmet C. Toker said…
Bahsettigin bend 45. maddenin 6. bendi:

Alternatif 1

(6) Kılık ve kıyafetinden dolayı hiç kimse yüksekögrenim hakkından mahrum bırakılamaz.

Alternatif 2
(6) Yüksekögretim kurumlarında kılık ve kıyafet serbesttir.

ki universitelerde kapanmanin onunu acan bir madde. Ama 45. maddenin 1. bendi zaten bu 6. maddeyi gereksiz kiliyor:

(1) Kimse, egitim ve ögrenim hakkından mahrum bırakılamaz.

Ben de basortusu yuzunden universite kapilarinin genc kizlara kapanmasina karsiyim. Anayasa taslaginda ortunmeyi siyasi amacla kullanmayi yasaklayan maddeler oldugunu da unutmamak gerekli. din ve inanc hurriyetni tanimlayan 24. maddenin asagidaki bendi:

Alternatif 1

(5) Din ve inanç hürriyeti, Devletin sosyal, ekonomik, siyasî veya hukukî temel düzenini din
kurallarına dayandırmaya yönelik eylemler biçiminde kullanılamaz.

Alternatif 2

(5) Kimse, Devletin sosyal, ekonomik, siyasî veya hukukî temel düzenini kısmen de olsa, din
kurallarına dayandırma veya siyasî veya sahsî çıkar yahut nüfuz saglama amacıyla, her ne
suretle olursa olsun dinî veya din duygularını yahut dince kutsal sayılan seyleri istismar
edemez ve kötüye kullanamaz.

Alternatif 3

(5) Din ve inanç hürriyeti, anayasal düzeni din kurallarına dayandırmaya yönelik eylemler
biçiminde kullanılamaz.

Genis bir yorum getirecegim gerekceleriyle okuduktan sonra.
ece said…
Peki diyelim ki bu türbanlı kızlarımız üniversitede hukuk okudu, tıp okudu vs. Madem üniversitede türbana izin veriliyor, hastanelerde niye verilmesin, niye türbanlı avukatlarımız olmasın diye yeni bir polemik çıkmayacak mı karşımıza bu sefer? Doktorlarımız türbanlı olunca kadınlar kadın doktorlara, erkekler erkek doktorlara mı muayene olacak? Günlük yaşam biçimimiz arap adetlerini baz alarak değişecek mi? Bir kere bunlara yol açıldıktan sonra bunu gerisi kesilir mi sence?

Popular posts from this blog

Balik Hafizali Millet ve Onun Oyunbaz Yöneticileri

Failed Training Day or Previously on Battlestar Galactica

Mixed-Up Confusion: How I solved Mac Book Air's Wireless Disconnection Problem